menu

Techniek en Materiaal

Zowel de panelen waarop ik schilder, als de verfmengsels en de houten omlijsting maak ik op ambachtelijke wijze, met de hand. Hieronder beschrijf ik de zeven stappen van dit proces en kun je zien hoe mijn kleurstemmingen tot stand komen. Voor het maken van mijn schilderijen gebruik ik zoveel mogelijk natuurlijke materialen.

Fase 1: Vormgeving paneel

Samengeperst houtvezelpaneel afkomstig uit duurzaam beheerde bossen, wordt met de hand in de juiste vorm gezaagd. Nadat de randen zijn gevijld, wordt de achterzijde voorzien van een houten verstevigingsplaat.

Fase 2: Aanbrengen ondergrond

Het paneel wordt met water besproeid en voorgestreken met fijn kwartskristalzandplamuur. De kleine kwartskristallen zorgen voor goede penseelgrip en structuur voor de volgende Gesso laag. Daarna wordt alles gladgestreken met een breed plamuurmes en wordt het paneel te drogen weggelegd.

Fase 3: Gesso preparatie

Het paneel wordt geprepareerd met witte krijtverf (gesso). Meestal zijn drie lagen nodig zodat tijdens het schilderproces de witte ondergrond voldoende in staat zal zijn om "licht" vanuit de ondergrond terug te kaatsen naar buiten. Soms gebruik ik een kwast, maar meestal de verfrollers die op de linker afbeelding staan.

Fase 4: Schilderen

Nu volgt de fase van het eigenlijke schilderen. Dit proces verloopt doorgaans ook weer in zeven fasen waarin steeds meer contrast en kleurintensiteit ontstaat. Tijdens het schilderproces maak ik voortdurend nieuwe kleurmengsels. Ik gebruik daarvoor gewerveld water (zie 4a), etherische olie (zie 4b) en pure pigmenten (zie 4c) gemengd met bindmedium. De pigmenten meng ik met water dat ik vooraf geweveld heb.

Wervelen van water betekent water in beweging brengen, in een draaikolk, waardoor het vitaal wordt en vol levenskracht. Ditzelfde proces wordt ook toegepast bij het maken van preparaten in de biologisch dynamische landbouw. Ik gebruik voor het wervelen een waterwervelaar van glas. Wanneer de pigmenten goed zijn opgelost voeg ik etherische planten-oliën toe die ik uit kruiden heb gewonnen d.m.v. een koperen destilatieketel. Om een verfmengsel wat meer structuur te geven voeg ik vaak een bindmiddel toe, bijvoorbeeld transparant-opdrogende polymeerhars. Het schilderen zelf is een kwestie van geduld en de nodige voorbereiding....

4a Water wordt gewerveld...

4b Etherische olie wordt gemaakt...

4c Verfmengsels worden gemengd...

Fase 5: Omlijsting zagen en lijmen

Voor de omlijstingen gebruik ik verschillende houtsoorten: essen, kersen, eiken, iepen, esdoorn, linde en tamme kastanje hout. Na het zagen en schaven van de balkjes, wordt de juiste maat afgemeten om lijstdelen te maken die precies om de vorm van het paneel passen. In de lijstdelen wordt een sponning gefreesd waarin een dunne, houten achterwand verzonken wordt. Daarna worden alle lijstdelen aan elkaar gelijmd en voorzichtig weggelegd om te drogen.

Fase 6: Omlijsting gutsen

Wanneer de omlijsting uit de lijmklemmen komt, wordt het geheel in de juiste vorm gezaagd, geschuurd en voorbereid om gegutst te kunnen worden.

Fase 7: Afwerking

Het schilderij wordt afgewerkt met matte bijenwasvernis. Na het drogen van de vernislagen, volgt een bijzonder proces: de samenvoeging van het schilderij en de omlijsting. Het schilderij wordt in de lijst geplaatst en vastgezet. Het houten ophangsysteem op de achterzijde wordt bevestigd. De omlijsting wordt afgewerkt met terpentijn-lijnolie. Alle verschillende delen worden in deze fase samengevoegd, verenigd, met elkaar versmolten. Het werk krijgt een titel en op de achterzijde wordt een logo-stempel in het hout gebrand. Een nieuw schilderij is geboren!

© Waldar 2024